NAŠE INSPIRACE

Marie Montessori a Margaret McMillan představují dva velmi zajímavé a inspirativní přístupy k výchově a vzdělávání v raném dětství, i když s trochu odlišným zaměřením.

Margaret McMillan

Anglie – 1860 - 1931

* Britská sociální reformátorka a průkopnice v oblasti péče o děti a předškolního vzdělávání. Společně se svou sestrou Rachel McMillan založila první školní kliniku a mateřskou školu pod širým nebem v chudé čtvrti Londýna. Její práce zdůrazňovala důležitost zdraví, výživy, čerstvého vzduchu a hry pro rozvoj malých dětí. Její myšlenky ovlivnily vznik mateřských škol a jeslí ve Velké Británii a zdůrazňovaly holistický přístup k péči a vzdělávání v raném dětství.
* Její přístup se zaměřoval na celkové blaho dětí.
* Zdůrazňovala důležitost zdraví, výživy, hygieny a pobytu na čerstvém vzduchu pro zdravý vývoj dětí.
* Prosazovala zřizování mateřských škol s přístupem do venkovního prostředí, kde by děti mohly volně objevovat a hrát si.
* Její práce poukázala na propojení sociálních podmínek a vzdělávacích příležitostí.
* Margaret McMillan sice nevytvořila ucelenou pedagogickou metodu jako Montessori, ale její zaměření na zdraví, pohodu a význam venkovního prostředí pro malé děti je dodnes velmi inspirativní a relevantní pro předškolní pedagogiku.
* Její práce ukázala, jak důležité je vytvářet pro děti bezpečné, podnětné a pečující prostředí, které podporuje jejich fyzický, sociální, emocionální a kognitivní rozvoj, podařilo se ji propojit učení ve zdravém prostředí.

Maria Montessori

Itálie - 1870 - 1952

* Její pedagogická metoda klade důraz na samostatnost dítěte, respektování jeho individuality a učení se skrze vlastní aktivitu v připraveném prostředí.
* Děti si samy volí aktivity z nabídky speciálně navržených didaktických pomůcek, které podporují rozvoj smyslů, praktického života, jazyka a matematiky.
* Důležitá je pozorování dítěte a následné přizpůsobení prostředí a nabízených aktivit jeho potřebám a zájmům.
* Vzdělávání je vnímáno jako pomoc dítěti k jeho přirozenému rozvoji.
* Důraz je kladen na věkově smíšené skupiny, kde se děti učí jedna od druhé.
Obě tyto významné osobnosti měly hluboký vliv na předškolní pedagogiku. Montessori přinesla strukturovaný přístup s důrazem na individualitu a učení se skrze práci s materiálem, zatímco McMillan zdůraznila význam základních potřeb a prostředí pro zdravý vývoj.

NÁŠ PŘÍSTUP

Proč je spojení Montessori a McMillan smysluplné:

V dětské skupině PEXESO se snažíme kombinovat prvky obou přístupů, čímž vytváříme podnětné a připravené prostředí k samostatnosti a učení se hrou, a zároveň klademe velký důraz na pobyt venku, zdravou výživu a celkovou pohodu dětí po vzoru Margaret McMillan.
Naše děti mají možnost těžit z obou světů – rozvíjet samostatnost a koncentraci s Montessori materiály a zároveň si užívat volnou hru a pohyb v přírodě což je klíčové pro jejich fyzické a sociální emoční blaho, jak zdůrazňovala McMillan.

Přístupy obou těchto významných žen se v mnoha ohledech doplňují.
Montessori se zaměřuje na individualitu, učení se skrze práci a připravené prostředí, zatímco McMillan zdůrazňuje základní potřeby, zdraví a význam venkovního prostředí. Spojením těchto dvou přístupů nabízíme celostní péči a vzdělávání.
* Od Marie Montessori přebíráme důraz na samostatnost dítěte, respektování jeho individuálního tempa a potřeby objevovat svět skrze vlastní aktivitu v připraveném a podnětném prostředí. Nabízíme dětem smysluplné činnosti a didaktické materiály, které podporují jejich přirozenou touhu učit se a rozvíjet své schopnosti.
* Od Margaret McMillan čerpáme inspiraci v důležitosti zdraví, pohody a úzkého propojení s přírodou. Věříme, že pobyt na čerstvém vzduchu, volná hra a uspokojování základních potřeb jsou pro zdravý vývoj dětí naprosto zásadní. Proto klademe velký důraz na pravidelný pobyt venku, aktivity v přírodě a vytváření pečujícího a podporujícího prostředí. Klademe důraz na venkovní aktivity na naši zahradě s bazénem, zdravou stravu, klidový režim.
* Vytváříme pro děti prostředí, které podporuje jejich samostatnost a učení se s radostí, a zároveň dbáme na jejich fyzické a emocionální blaho a úzký kontakt s přírodou. Věříme, že tato kombinace umožňuje dětem rozvíjet svůj plný potenciál ve všech oblastech.

* V dětské skupině PEXESO respektujeme dítě a uznáváme jedinečnost každého, jeho tempo, vývoj a vnitřní touhy učit se.
* Nabízíme bezpečné, podnětné a estetické prostředí, které vybízí k samostatné činnosti a objevování.
* Systematicky sledujeme děti, jejich zájmy a potřeby, které nám slouží jako základ pro nabídku aktivit.
* Vytváříme pozitivních vztahy mezi dětmi a dospělými.
* Učíme se komunikaci a umění vyjádřit pocity.
* Podporujeme nezávislost dítěte při výběru činností a jejich provádění vlastním tempem.
* Využíváme senzitivní období dítěte pro rozvoj specifických dovedností.
* Podporujeme hluboké soustředění dítěte na zvolenou činnost.
* Nabízíme didaktické materiály specifické Montessori pomůcky, které umožňují dítěti učit se skrze manipulaci a vlastní zkušenost.
* Pedagog je u Nás v roli průvodce a pozorovatele, který nenásilně pomáhá a podporuje dítě v jeho samostatném učení.
* Je k dispozici dětem, když potřebují pomoc, ale nenarušuje jejich samostatnou práci.
* Podporuje koncentraci a respektuje cyklus práce dítěte.
* Předvádí činnosti jasně a stručně.
* Udržuje klidnou a harmonickou atmosféru.

CO VŠE S DĚTMI DĚLÁME A K ČEMU JE VEDEME

* Volná práce: Děti si samostatně vybírají činnosti a pracují s nimi vlastním tempem a po libovolně dlouhou dobu.
* Cyklus práce: Respektování potřeby dítěte pro nerušenou práci a dokončení činnosti.
* Společný kruh: Čas pro sdílení, hry, písničky, povídání a představení nových činností.
* Péče o sebe a prostředí: Integrování činností praktického života (oblékání, svlékání, mytí rukou, utírání, zalévání květin) dle denního režimu.
* Pobyt venku: Pravidelný čas strávený venku s možností volné hry a objevování přírody (v souladu s myšlenkami Margaret McMillan).
Praktický život
* Přesypávání, přelévání, lžičkování.
* Rám s knoflíky, zipy, suchými zipy.
* Čištění bot, leštění, utírání prachu.
* Příprava jednoduché svačiny.
* Péče o rostliny a zvířata
Smyslová výchova
* Růžová věž, hnědé schody, dlouhé tyče.
* Barevné tabulky, geometrická tělesa.
* Látkové pytlíčky, zvukové válce.
* Teplotní tabulky, váhové destičky.
Jazyk
* Hrubý abecedář, pohyblivá abeceda.
* Přiřazování obrázků a slov.
* Psaní do písku nebo mouky.
* Knížky a příběhy.
Matematika
* Červeno-modré tyče, vřetena.
* Zlatý materiál (desítková soustava).
* Číselné tyče, sčítací tabulky.
Kulturní oblast:
* Globus, mapy.
* Obrázky a informace o různých kulturách.
* Jednoduché experimenty.
* Hudební nástroje a poslech hudby.
* Umělecké aktivity (malování, kreslení, modelování)
Zahrada
* Bazén a prvky - písek, voda, stromy, keře, ovoce, zelenina.
Volná hra
* Spontánní hra bez direktivních zásahů dospělých.
* Podpora různých typů her (pohybové, konstruktivní, dramatické, sociální).
Péče o sebe a hygienu
* Integrování nácvik sebeobsluhy - oblékání, jídlo a hygienických návyky - mytí rukou, čištění zubů dle denního režimu.
* Vytváření pozitivního přístupu k těmto činnostem.
Společné aktivity
* Čas pro sdílení, vyprávění, zpívání, čtení pohádek.
* Jednoduché skupinové hry a aktivity podporující sociální interakci.
Stravování
* Zajištění zdravé a vyvážené stravy s dostatkem ovoce a zeleniny.
* Vytváření příjemné atmosféry při jídle.
* Podpora samostatnosti při jídle.
Odpočinek
Respektování individuálních potřeb dětí ohledně odpočinku.
* Vytvoření klidného prostředí pro odpočinek nebo spánek.
Pohybové aktivity
* Běhání, skákání, lezení, chůze v přírodním terénu.
* Hry s míčem, švihadlem, balanční kameny.
* Jednoduché pohybové hry a říkanky.
Smyslové a poznávací aktivity
* Pozorování přírody, sbírání přírodnin.
* Manipulace s různými materiály (voda, písek, hlína).
* Jednoduché experimenty a zkoumání.
Sociální a emocionální aktivity
* Hry na role, dramatizace.
* Společné řešení problémů a konfliktů.
* Povídání o pocitech a emocích.
* Aktivity podporující spolupráci a empatii.
Jazykové a komunikační aktivity:
* Poslech a vyprávění příběhů.
* Hry se slovy a zvuky.
* Komunikace během hry a každodenních činností.
Výtvarné a hudební aktivity
* Malování, kreslení s využitím přírodních materiálů.
* Zpívání písniček, rytmické hry.
* Poslech hudby.

CO VŠE SE UČÍME

1. Respektujeme sebe navzájem:
* Nasloucháme si, když někdo mluví.
* Používáme prosím a děkuji.
* Pomáháme si, když někdo potřebuje pomoc.
* Chováme se k sobě laskavě a přátelsky.
* Nesmějeme se nikomu a neubližujeme si (slovy ani činy).
2. Staráme se o naše prostředí
* Vracíme hračky a pomůcky na své místo, až s nimi skončíme. (Montessori princip připraveného prostředí)
* Udržujeme pořádek a čistotu kolem sebe.
* Šetříme materiály (papír, vodu, barvy).
* Jsme opatrní k nábytku a vybavení.
* Máme rádi naši hernu a pomáháme ji udržovat hezkou.
3. Jsme samostatní a zkoumáme:
* Snažíme se věci dělat sami, když to zvládneme. (Montessori princip samostatnosti)
* Ptáme se, když něčemu nerozumíme.
* Objevujeme nové věci a učíme se hrou. (McMillan princip volné hry)
* Dokončujeme práci, kterou jsme si vybrali. (Montessori princip koncentrace)
4. Jsme venku s radostí a bezpečně:
* Posloucháme paní učitelku/pana učitele venku.
* Dbáme na svou bezpečnost a dáváme pozor na ostatní.
* Respektujeme přírodu a zvířata. (McMillan princip pobytu venku)
* Hrajeme si tak, abychom si neublížili.
5. Staráme se o své zdraví:
* Před jídlem a po použití toalety si myjeme ruce.
* Jíme zdravé jídlo a pijeme vodu. (McMillan princip zdraví)
* Spojení Montessori a McMillan je námi progresivní a promyšlený přístup, kdy se díváme na výchovu dětí z více úhlů a snažíme se jim nabídnout to nejlepší z obou světů. Zajišťujeme tak komplexní a vyváženou péči.
PEXESO, dětská skupina - logo
Pampelišková 1531,
Vratislavice nad Nisou 463 11

IČO: 66795109
© 2025 PEXESO, dětská skupina. Všechna práva vyhrazena